sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Milloin ensimmäiset lannoitukset taimille?

 
Pikkutaimien elämää on niin ihana seurailla, tänä vuonna olen pyrkinyt siihen ettei viljelmäni täällä sisätiloissa paisuisi mahdottomuuksiin kuten menneinä vuosina on käynyt. Olen mielestäni onnistunut siinä ja taimia onkin vain "joitain kymmeniä" tällä kertaa.
 
Tässä tomaatin pikkutaimia, jotka alkavat kaivata jo ensimmäisiä lannoituskertojaan. Eli olen aina odotellut toisen lehtiparin ilmestymisen ennen lannoittamista ja aloitellut todella laimealla lannoituksella, lisäten sitten viikkojen saatossa hieman enemmän ja enemmän "jytyä" lannoittamiseen.
Lannoittamista tärkeämpiä asioita tässä vaiheessa taimien kasvua on mielestäni VALO. Erityisesti luonnon valo on todella tärkeää ja auttaa taimia vahvistumaan ja kasvamaan, lisäksi sopiva kosteus ja se, etteivät taimet ole liian lämpimässä, auttavat niitä kasvamaan vahvoiksi ja tomeriksi tomaatin taimiksi.

Lannoitteeksi sopii hyvin vaikkapa tämä Biolanin nestemäinen, veteen sekoitettava lannoite (HUOM: Tarkista lannoitussuhde!) ja miksipä ei vaikka helpot lannoitepuikot, joita itse käytän siinä vaiheessa kun olen "ajanut lannoittamisen" taimille "sisään". =D Eli siis kun taimet ovat tottuneet saamaan lannoitteita.

Minulla on osa taimista ehtinyt kasvaa näitäkin suuremmiksi, enkä ole vielä kertaakaan lannoittanut. Ne saavat nyt samalla lannoiteannoksensa. Epäilen, että se ei ole ihan niin tarkkaa milloin lannoituksen aloittaa, mutta saamani ohjeistuksen mukaan toisten kunnollisten lehtien ilmaannuttua on hyvä aloitella lannoittaminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jokainen kommentti ilahduttaa minua, kiitos!