maanantai 6. huhtikuuta 2015

Kallan mukulat multiin

 Tällaisia jättimäisiä Kallan mukuloita ostin Kevätmessuilta tänä vuonna. En ole koskaan ennen näitä istutellut tai kasvatellut missään muodossa. Ainoastaan haaveilin aikoinaan hääkimppuuni näitä, mutta orkideat veivät voiton ja niitähän minä olen kasvatellutkin. Nyt kuitenkin katsoin tilaisuuden koittaneen ja yritän kasvatella neljää tämmöistä mukulaa nyt kesäksi kukkimaan.
 Virolaissyntyinen myyjä antoi omat hoito-ohjeensa messuilta minulle näille ja netistä googlettelin vähän, sen verran eriäviä mielipiteitä tuli, että päätin luottaa maalaisjärkeen ja laitoin suhteellisen isoihin ruukkuihin, yksi mukulikko/ruukku ja multaa vain hieman päälle.
 Ainoa yhtenevä mielipide minkä näiden kasvatuksesta löysin oli se, että Kalla viihtyy tasaisen kosteassa mullassa, joka saa päältä vähän välillä kuivahtaa. Etteivät nuo juurrakot ihan pääse märkänemään.
Aika näyttää, miten minun kallojeni käy. Kerron myöhemmin sitten lisää näistä, varsinkin jos kokeiluni on onnistunut. ;) Nyt vaan esikasvatellaan ja aika näyttää miten käy, saadaanko ihanat kalla-istutukset ulos kesää vastaanottamaan vaiko ei. Otan vastaan kallaan liittyviä vinkkejä, jos joku on näitä kasvatellut aiemmin?

1 kommentti:

  1. Minä kylvin kanssa viime kesänä nuita kallanmukuloita ja hyvin alkoivat kyllä kasvamaan, ehtivät jopa kukkiakin aika isoina kesän aikana :)

    VastaaPoista

Jokainen kommentti ilahduttaa minua, kiitos!