tiistai 1. kesäkuuta 2010

Vierailut toisten kodeissa

Mielestäni ensisuunnittelun vaiheisiin kuuluu myös vierailut toisten rakennustyömailla ja kodeissa. Samalla voi aina kysellä vinkkejä ja asioita. Ja yksi tärkeä; Mikä meni pieleen. Onko jotain, mitä tekisitte toisin? Näitä kysymyksiä kyselen kaikilta. Samoin yritän saada edes pieniä tiedonrippeitä budjetoinneista, urakoitsijoista ja vastaavasta mestarista. Haluan oikeastaan tietää kaiken ja sitä kautta OPPIA. Kyllä se tuntuu välillä vähän tunkeilevalta, mutta todella ihanasti ihmiset ovat suhtautuneet uteliaisuuteeni. Toivon, etten käy ainakaan mahdottoman paljon toisten hermoille.

Sen lisäksi minulla on muutama yhteyshenkilö rakennusalalla, joille soittelen. Jos nyt en ihan joka viikko, niin joka toinen tai joka kolmas viikko ja kyselen. Yritän saada käsitystä ihmisten palkoista (tosin sivusto palkka.fi on aika hyvä), hyvistä työmiehistä, hyvistä materiaaleista, hyvistä kokemuksista jne.. Ainoa ongelma on se, että olen huomannut selvästi sukupuolen vaikuttavan siihen, miten minua kohdellaan. Jonkin verran sovinismia olen jo nyt kohdannut ja tiedän, että tulen projektin edetessä kohtaamaan sitä lisää. Jostain syystä MUNAT ovat kova sana tällä alalla. =)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jokainen kommentti ilahduttaa minua, kiitos!