maanantai 25. tammikuuta 2016

Orkideat lumoavat

Nyt kun joulukukat on poissa ja kaivoin esiin taas orkideani, niin huomasinkin siellä olevan uusia nuppuja ja kukkavanoja olevan tuloillaan

 Olen ennenkin kertonut orkideojeni hoidosta, joka on aina vähän retuperällä. Salaisuuteni piilee lannoitteessa ja kasvualustassa. Satunnainen "veden heitto" orkideoille on ollut sopivampi kastelutapa minun tapauksessani kuin se säännöllinen upottaminen, jota ennen harjoitin. Ennen uitin orkideat lasten vanhassa vannassa lauantaisin.
Nyt minulla on nuo orkidearuukut (kuvassa ikkunalla), joiden avulla "veden heitto"-taktiikka toimii. Pienen hanan avulla saa veden laskettua ruukuista pois eikä kaikkia kasveja tarvitse kantaa kylpyhuoneeseen kylpyihin.
 Esikoiseni tyttöystävä toi joulun jälkeen minulle orkidean, jonka lehdet ovat edelleen vähän kellertävän vihreät. Epäilen, että sitä on kaltoin kohdeltu kaupassa tai kuljetuksen aikana. Hyvin se on kuitenkin kukkansa pitänyt, toivottavasti on jatkossakin sitkeä. Yleensäottaen nämä orkideat ovat juurikin sitä olleet: Sitkeitä! Juuri kun luulet menettäneesi toivosi kasvin suhteen ja pistät sen syrjään, pian huomaat: Uusi kukkavana on nousemassa.
Orkideat lumovat kauneudellaan ja jollain erityisellä mystisyydellä.
Ethän vaan heitä kukkimatonta orkideaa pois?
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jokainen kommentti ilahduttaa minua, kiitos!