perjantai 15. lokakuuta 2010

Paluu budjettiin

Meillä on insinöörismies taloudessa, joten hän on hyvin näppärä vääntämään erilaisia taulukoita. Ja ompa hän budjetistakin nyt vääntässyt meille taulukon. Itseasiassa mies on tehnyt oman budjettinsa ja minun vaaleanpunaisessa Hello Kitty-kirjassa on minun oma tekemä budjettini. Ihan hyvä niin. Olemme yrittäneet tehdä budjettimme suht "salasssa" toisiltamme, ja eilen sitten pääsin katsastamaan miehen tekemän budjetin.

Me saatiin jo alunperin vihje, että näin kannattaa tehdä. Toinen ottaa toisenlaisia asioita huomioon ja toinen toisenlaisia. Käytännössä meillä ei kovin suuria eroja ollut, mies tosin oli otsikoinut isot otsakkeet budjettiinsa ja niiden alle jaotellut pienet otsakkeet. Minulla budjetti on karkeampi.
Tuon miehen tekemän budjetin "kyljessä" kulkee toteutuneet summat ja sinne sitten niitä lisäillään sitä mukaa kun laskuja tulee makseltua.

Tähän päivään mennessä projektimme suorat kustannukset ovat olleet n. 12 000e, mutta siihen ei ole huomioitu esim. puhelinkustannuksia joita kaikki eivät varmasti budjettiin laskekaan. Mutta tosiasiassa ainakin minulla puhelinlaskut ovat nousseet tässä suunnittelu/kilpailutus vaiheessa tähtitieteellisiin lukemiin.

Rakentamisen optimistisimmat ja alkuvaiheessa pyörineet summat 250 000e budjetista ollaan jo kyllä aikoja sitten heitetty pois, kyllä näyttää sille että summa pyörii siellä 320-340 000e tuntumassa. Jo siksikin, että ei olla oltu valmiita etsimään helpompaa tonttia, halvempaa talopakettia jne.

Sen olen myös huomannut, että rakentaminen eri puolilla Suomea maksaa selkeästi erilaisia summia. Esim. kotiseudulle pohjois-savoon selvästi saataisiin samanlainen talo rakennettua huokeammalla hinnalla.

Palataanpa asiaan kuhnan olen taas "viisaampi", jos jossain vaiheessa olen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jokainen kommentti ilahduttaa minua, kiitos!